|
Det smukke skib, L23 D217, S/Y Helge i Norreborg havn på den skønne ø Hven. |
Om nære kyster.
Min blog hedder S/Y Helge, kurs mod
nære kyster. Egentlig var det lidt et svar til
S/Y Havana, Kurs mod fjerne kyster, som kørte på TV i foråret. Men jeg synes efterhånden, at det begynder at give mening i sig selv. Der
er faktisk meget at opleve på selv nære kyster. Tag for eksempel Øresunds øer, Saltholm, Hven, Flakfortet og Trekroner. Dér findes oplevelser og forskellighed, som man ikke finder på fastlandet. Og alligevel er det så tæt på storbyen. Smukke og unikke øer som Hallands Väderö og Anholt kan nås på en dag fra København.
Om komfort til søs.
Flere af mine læsere har udtrykt undren over mit projekt med fem mand ombord i en uge i en lille bitte sejlbåd. Min filosofi er, at komforten til søs er elendig, uanset hvad. Besætningen bestod af folk, der normalt bor på en stor bondegård, store provinsbygmestervillaer og en stor bylejlighed. Selv hvis vi havde sejlet rundt i en 50 fods Bavaria, ville komforten i sammenligning med vanlig landkomfort have været elendig. Jaja, der er måske ingen grund til at pine sig selv, men det er vigtigt at huske på, at livet til søs handler om sejllads, oplevelser og fællesskab, og ikke om komfort.
Mere om bådens størrelse.
Det har sine fordele at kunne gå ind i en hvilken som helst havn på et hvilket som helst tidspunkt, og altid kunne finde en plads. Jeg er holdt op med at planlægge efter at komme i god tid, for der er altid plads til en L23. Det er også muligt at sejle med spiler for selv en uerfaren skipper, når båden ikke er større. Det ser man ikke på større turbåde. Jeg tror, at jeg i alt har set fem spilere oppe på hele turen. Helges kan snildt sættes af en mand med begrænset erfaring + en rorsmand.
|
Helge fik en skade på stævnen, som her er udbedret. Der er ikke noget førbillede, for det er meget svært at fokusere linsen, når ens øjne løber i vand. |
Om årets prank.
På overliggerdagen på Anholt faldt en af matroserne i en dyb søvn. Da han noget groggy vågnede op et par timer senere, bildte de to andre matroser ham ind, at han havde sover i 26 timer. Han beklagede sin nød til officererne med ordene, "hvorfor vækkede I mig ikke", hvortil svaret var "du sov så godt, at vi ikke nænnede at vække dig!". (Vi vidste ikke, at han lige var blevet bildt ind, at han havde sovet i 26 timer, og svarede derfor kun på, hvorfor vi ikke havde vækket ham i de to timer han faktisk sov). Således overbevist om søvnens længde følte den søvndrukne matros sig pludselig meget sulten og dødtørstig, - han havde jo sovet en 3 - 4 måltider væk!
Om brug af tørklosettet.
Som tidligere beskrevet, havde jeg lavet den regel, at den første der bruger toilettet på et stræk, også er ham, der tømmer, når vi kommer i havn. Det ledte til det forventede udfald, at ingen brugte toilettet.
Om regler ombord.
Jeg indførte de regler, der er beskrevet i befalingen herunder. I fremtiden vil jeg overveje en kvote af 'hvornår er vi der?'-spørgsmål på 5 dagligt pr. besætningsmedlem, samt forbyde enhver snak om, om vi ikke skal starte motoren, hvis sejlene ikke giver os den ønskede fremdrift. Som enhver sejler ved, er det frustrerende, når vinden driller. Og det bliver ikke bedre af, at folk konstant spørger om ankomsttidspunktet og kigger bedende på motoren. Et besætningsmedlem mente, at spileren måtte være det langsomste sejl, for hver gang det var oppe, gik det langsomt ...
Befaling vedr. indkommandering til togt på Helge
Kære ...
I indkaldes hermed til togt i det gode skib Helge fra lørdag d. 5. juli til lørdag d. 12. juli.
Her følger nogle informationer.
Skibet er ret lille til fem personer. Derfor har jeg indført nogle regler i håb om at kunne forhindre, at vi går hinanden på nerverne.
Hver officer og hvert besætningsmedlem får tildelt en køje og et stuverum til sine personlige effekter. På et hvert givent tidspunkt, hvor en personlig effekt ikke er i brug, skal den stuves af vejen. Når man skal sove, tager man sin sovepose frem. Når man står op, stuves den af vejen.
Det er irriterende at blive bedt om at fjerne sit grej, og irriterende at bede om det. Sørg derfor for, at dit grej altid er stuvet af vejen. Fem mand på fem kvadratmeter giver ikke plads til den luksus, det er, at vente lidt med at rydde sine ting væk.
Her er en liste over ting man skal medbringe:
Tøj, men ikke for meget. Og kun praktisk tøj. Regnjakke, regnbukser og gummistøvler er absolut nødvendige. Badetøj og håndklæde er også et krav.
Alt fodtøj bør have lys sål. Det er ikke et krav, men en bøn fra kaptajnen. Mørke såler sætter nemlig aftryk på dækket.
Hvis man har en sovepose, tager man den med. Elektronisk underholdning er godt at have med, hvis man har det.
Ethvert besætningsmedlem skal medbringe mindst en ting eller god idé til underholdning under dæk i tilfælde af dårligt vejr.
Knob:
For at kunne fungere som besætningsmedlem på Helge, er man nød til at kunne følgende tre knob, der er absolut minimum: ottetalsknob, pælestik og dobbelt halvstik med slip. Det var minimum, som man vil blive hørt i. I det hele taget kan det ikke undgås at blive opdaget, hvis man ikke kan de tre, for de bruges hele tiden ombord. Ønsker man at lære flere nyttige knob, er fx Dick Turpins knob i serie fornuftigt, ligesom sammenføjning af liner, trodser og øvrigt tovværk kan være nyttigt
Det er endnu ikke afklaret, hvorfra vi sejler. Men vi sejler til Christianshavn, skibets hjemhavn. Det bør under alle omstændigheder efterlade muligheder for et kort visit i Sverige, hvor slik er meget billigt.
Øvrige regler ombord:
- Rebning og fjertning er ikke tilladt
- Der må ikke nydes alkohol ombord
- Enhver officer og ethvert besætningsmedlem fastsætter sine egne sovetider, dog under hensyntagen til øvrige ombordværende
- Jeg vil tilstræbe en fri tone ombord til søs. Men når vi skal lave havnemanøvrer, er der ikke tid til at diskutere. Dér gælder det om at virke professionel, mens alle har øjnene rettet mod båden.
Velkommen ombord på det gode skib Helge!