1. etape, Lynetten - Kyrkbacken
Der er i Kyrkbacken flere små pladser som her til tre klassikere.
|
Min seneste tur til Landskrona for spiler ledte til, at
erfarne folk rådede mig til aldrig at sætte og bjærge spiler uden
forsejl oppe, da spileren så kan sno sig uhjælpeligt om forstaget. Når
man aldrig har prøvet det selv, virker det måske en anelse forsigtigt
med slige forholdsregler, men jeg er trods alt så ny i sejladsen
forunderlige verden, at jeg gerne bøjer mig for samlet 100+ års
erfaringer.
Derfor sejlede vi ud for storsejl og fok og gjorde klar til
at sætte spiler. Alt gik efter planen, som det plejer. Men så snart jeg
hev fokken ned (med fokkenedhalet :)), snoede spileren sig resolut og
uhjælpeligt om forstaget. Jeg måtte løsne den fra skøderne og i læ af
storsejlet sno den tilbage og få den monteret igen. Pyha! Under mit
sejlertøj havde jeg mit nu svedvåde kontornussertøj, for jeg var kommet
lige fra arbejde til sommertogt.
Resten af turen med spiler foregik med fokken oppe - jeg
skulle ikke risikere mere den dag. Måske har jeg endelig fundet en
anvendelse for stormfokken? Nå, men en anden lektie jeg lærte, var, at
jeg godt kan håndtere en spiler snoet om forstaget, når den (spileren)
ikke er større (46 m2).
Men det dette års første etape vil blive husket mest for,
det må utvilsomt blive vejret. Vinden var ekstremt skiftende, og i lang
tid kunne vi se byger over land, der da de nærmede sig gjorde vinden
endnu mere utilregnelig. Vi tog spileren ned, inden den blev alt for
våd, og da var vinden allerede drejet 90 grader. Så kom regnen! En
vedvarende og silende regn. Besætningen blev sendt under dæk og jeg
måtte sejle yderligere to timer alene i cockpittet.
I stedet for at gå til Helsingør som planlagt gik vi ind i
Kyrkbacken på Hven, hvor vi aldrig har været før. Havnelodsen advarer
om, at havnen er overfyldt i weekenderne i sæsonen, så jeg var ikke
meget for at gå derind sent fredag aften i juli. Dog besluttede jeg at
gøre forsøget, da regnen tilsyneladende havde holdt alle andre skibe i
havn - alle på når en svensk IF'er, der ankom samtidig med os. Fordømt,
tænkte jeg, for så ved man, at den bedste lille plads bliver taget.
Heldigvis var der to små grønne pladser side som side, som vi sammen gik ind til. En kort snak om det forfærdelige vejr blev af den
hyggelige svenske nabo afsluttet med et "Nä er vi här!" forstået på den
måde at hvad der er sket på havet, er sket. Nu var vi kommet sikkert i
havn, og intet ondt var hændt os bortset fra lidt vand.
Sikkert i havn satte jeg straks cockpitteltet op. Aldrig
før har jeg ærgret mig så meget over ikke vind-relateret vejr. Og aldrig
har jeg været så glad for cockpitteltet. I en båd i denne størrelse,
ville man være hårdt presset uden.
2. etape, Kyrkbacken - Helsingør
Efter en nat i massiv og silende regn vågnede vi op til en formiddag med mere regn. Da den var aftaget, gav vi os på opdagelse på øen. Vi har været her mange gange før, men aldrig fra denne havn. Havnen er meget hyggelig, og der er både Røgeri, kiosk og to restauranter der.
Smuk have ved Kyrkbacken. |
Modtagelse af syge køtere(f)? |
Endelig lykkedes det at komme forbi Pumpans en anden dag end en fredag, så nu skulle den prøves. |
Jeg har tidlige skrevet om den forjættede vegetarrestaurant Pumpans, som desværre har lukket om fredagen. Men nu skulle det være. Efter en lang travetur i gummistøvler og regntøj ankom vi til restuaranten. Hjemmesiden leder en til at tro, at der er tale om et hyggeligt lille økoflippersted, og sådan er det sikkert også startet. Nu er det en kommerciel succes, stadig uden kød. Vi betalte 500 svenske for to pizzaer, en ostebolle, et glas vin, en øl og en juice. Alt var dog af høj kvalitet. Vi kunne kun få bord udenfor, men da vi havde regntøj på, tog vi imod det.
Om turen til Helsingør er der intet interessant at berette, vind og bølger var stabile. Helsingør havn var dog lavet totalt om. Den var dog stadig som en labyrint, men uden opdateret kort var det lidt sjovere at finde rundt derovre. For os handlede det om at finde en plads tæt på hoppepuden. Det lykkedes.
3. etape, Helsingør - Mölle
For at komme videre på vores togt ville Gilleleje være et
godt næste stop. Desværre ville vinden være stik imod til Gilleleje, og i
store Kattekatbølger ville vi helst undgå det. Derfor valgte vi at
lægge et par krydsben ind over Mölle på Kullen, så der er vi i skrivende
stund.
Nok desværre et syn man skal vænne sig til i år. |
Vi sejlede ud fra Helsingør i bragende solskin, dog med
sorte skyer i horisonten. Vi nåede end ikke at få et rebet storsejl op,
inden uvejret brød løs med lyn og torden, afløst af roligere vinde på
bagsiden, der tillod os at føre fulde sejl. Sådan bølgede det frem og
tilbage hele vejen til Mölle, hvor uvejr afløste roligt vejr og omvendt,
og vi måtte rebe op og nede flere gang.
I en af de utallige byger. |
De milde, runde og lange kattegatbølger, vi havde savnet
var alt andet end milde i dag. Meter-høje bølger og tocifrede vinde (i
m/s) skulle vi forcere til sidst på turen. Det blev på intet tidspunkt
farligt, men komforten var heller ikke til at få øje på.
Vel ankommet til Mölle kunne jeg konstatere, at havnen var
så godt som tom. Det samme gjaldt i øvrigt Kyrkbacken et par dage
forinden, ligesom der kun var meget få gæstesejlere i Helsingør. Om det
er vejret eller EM i fodbold, der holder folk inde, skal jeg ikke kunne
sige. Men det er rart, at der er god plads.
Samme sted som sidst. |
Mens jeg husker det. Man ligger rigtig dårligt i Mölle havn ved vestlige vinde. Og det er der tit, også sidst vi var her. Men ellers er havnen hyggelig, og der er masser af miljø.
4. etape, Mölle - Gilleleje
4. etape, Mölle - Gilleleje
Lad det være sagt med det samme: Blæser det over 8 m/s fra vest, er Mölle havn et forfærdeligt sted at ligge. Flere gange i løbet af natten måtte jeg op og justere fortøjninger, for at sikre mig, at bølgegangen ikke ville trække fortøjningsklamperne ud af båden. Kun matrosen fik en fuld nats søvn.
Der var også meget uro i havnen med store skibe, der anløb i løbet af natten og fik alle på dæk for at hjælpe til (eller for at beskytte egen båd).
Vi besluttede os derfor for, at her kunne vi ikke blive liggende, selv om der er nok at tage sig til i Mölle. Er der svagere vind eller vind fra øst, så vil jeg virkelig anbefale den som havn.
Det havde blæst 10 - 11 m/s hele natten, men fra kl. 11 skulle vinden løje til mellem 6 og 8 m/s, hvilket skulle gælde frem til kl. 16, hvor det igen skulle blæse op. Så det gjaldt om at komme afsted så hurtigt som muligt efter 11.
Afgangen gik efter planen. Mölle er ellers ikke en sjov havn at sejle ud af i pålandsvind, men holder motoren, så går det. Gør den ikke, kan man lade sig drive tilbage i havnen. Vi havde forudset, at vi ville skulle sejle foran for tværs i 6 - 8 m/s, i stedet blev det til bidevind på hård skæring hele vejen til Gilleleje i noget stærkere vind og stor gammel sø fra Jylland. Dog gik det fint for fok og rebet storsejl, og det er egentlig meget tilfredsstillende at vide, at vi altid vil kunne krydse os igennem store bølger og 8 m/s eller hvor meget vind der nu var.
Da vi kom til Gilleleje begav vi os, som jeg altid gør i alle havne, straks mod de små pladser i bunden af havnen. Her flokkedes venlige folk til og udpegede de få ledige pladser til os. Dejligt.
I skrivende stund er det aften, vinden er løjet, og vi ligger på en god og tryg plads. Så her kunne vi for min skyld godt hvile ud lidt.
(Det endte med, at vi blev i Gilleleje i tre dage, på grund af dårligt vejr og godt selskab).
Det er kedeligt at ligge stille på sejlerferie, men man kan jo lige så godt gøre sig det behageligt. |
I Gilleleje opstod pludselig og uventet chancen for at møde ingen ringere end skipperen af D33 Mini. Trofaste læsere vil vide, at chancen glippede sidste år. D33 Mini har også sin egen blog, som virkelig er værd at læse. Jeg fik en rundvisning i båden, der byder på mange gode detaljer, ikke mindst det praktiske cockpittelt, der lader vinden glide over sig. |
L23'eren Miss Grey. Bemærk fraværet af håndlister og fokkeskødeskinner, der giver et anderledes udtryk. Jeg mødte ikke skipperen. |
5. etape, Gilleleje - Hundested
Efter at have ligget i Gilleleje i tre dage med for meget vind, løjede vinden her torsdag aften, og det fristede os til at tage en aftentur til Hundested. Hundested ligger jo på ruten til vores togt, som ultimativt skal ende et sted på den jyske østkyst.
Selv om vinden var løjet til måske 7 m/s, så var den stadig midt imod og søerne var store og også imod. Vi forsøgte os med kryds, men da vi allerede var sent ude, måtte vi opgive det og starte motoren.
I modvind og mørke gik det ellers for fuld høne gennem vågerne. Aldrig i vores tre sæsoner med Helge har vi stresstestet motoren i det omfang. Men den kørte upåklageligt hele vejen, hvilket vil sige de sidste 15 af 20 sømil. Det var ret voldsomt at forcere gennem de store bølger, særligt fordi det var mørkt, og vi ikke kunne se dem. Men de var der, og de væltede ind over cockpittet og Helge slog og vred sig i søen og fik da også banket nogle pæle i. Hvordan matrosen kunne underholde sig selv og siden sove i forpeaken i den sø, det er mig en gåde.
Matrosen spiller iPad under hård skæring i store bølger. Senere sov hun trygt i heftig modsø forceret for motor. |
Desværre er der ingen havne mellem Gilleleje og Hundested, så selv om vi var trætte og modløse efter at måtte opgive at sejle for sejl, så stod valget mellem at opgive og sejle tilbage til Gilleleje (hvor vi havde ligget i tre dage) eller at fortsætte. Altså måtte vi fortsætte, selv om det ikke var videre komfortabelt.
I det hele taget har jeg på dette nu næsten en uge lange togt erfaret, at der er én grænse for det komfortable og en anden for det utrygge. Vi har endnu ikke været ude i noget utryg sejlads, men omvendt har vi heller ikke haft meget komfortabel sejlads. Men vi har lært båden og havet bedre at kende.
En anden vigtig lektie: Har man en plan, og vejret går en imod, så bør man ændre sin plan! Vi kunne snildt have vendt om fra Helsingør og sejlet på Sundet og i andre beskyttede farvande. Nu er det i stedet en kamp mod tiden for at komme i læ af Jylland, inden det igen blæser op i tocifrede sekundmetre.
6. etape, Hundested - Odden
Helge og Mini (D217 og D33) ligger her overfor hinanden i Odden havn. Det øsregner, men begge både har gode cockpittelte, så aftenen nydes fint i bådene. |
Efter en rolig nat i Hundested sejlede vi videre mod Odden havn på Sjællands Odde. Vinden var, vanen tro, stik imod, så vi skulle igen krydse. Heldigvis var vejret godt, om end vinden kunne have været lidt stærkere og fra en mere gunstig retning. Men alt i alt en god sejlads, faktisk feriens første komfortable sejltur med næsten fladt vand og ingen regn før til aller sidst. Og så var det sommerens første tur for genua.
7. Etape, Odden Sejerø
Endelig rundes Sejrøs nordvestende. Det betyder for første gang i en uge en anden vind end bidevind! |
Det var en skam, for Odden er ellers et besøg værd, men vi fik kun lige snuset til den hyggelige havn, som i øvrigt var fyldt med ledige pladser.
Så var det desværre også dagen, hvor vi måtte tage afsked med Det gode Skib Mumrikken og L23'eren D33 Mini. Mumrikken sejlede til Djursland, mens Mini blev hængende på Odden, hvor en byfest i øvrigt var ved at tage form, da vi forlod havnen.
Af sted gik det for fok og rebet store mod Sjællands Rev. |
Ved et tilfælde fik vi aktiveret 'tracking' på Navionics netop som vi gik igennem. |
Inden vi sejlede gennem de frådende bølger havde vi vished for, at hullet også på Navionics faktisk var, hvor det skulle være. Den opmærksomme læser vil vide, at der på grundene stadig er over 1,30 m, så Helge burde kunne sejle forbi selv på det lave. Det kan man bare ikke, når bølgerne kaster båden op og ned, så hullet skulle rammes.
For fuld damp gik det gennem bølgerne ved Sjællands Rev. |
Desværre ledte den hårde sø til, at den ellers ualmindeligt søstærke matros måtte bukke under for søsygen. Næsten 2000 sømils sejlads oplevet fra kahytten uden søsyge. Men der er åbenbart en grænse.
Endelig havn. En meget lidt fyldt havn! Flere både lå langskibs på pælepladserne. |
Skal dit barn bruge spand eller fiskenet? Du tager bare! Skal du bruge persille til dine nye danske kartofler? Værsgo'! |
Skal du bruge en trækvogn til dine varer eller dit barn? Du tager bare! |
Sejerø bys gadekær med fantastiske åkander. |
8. etape, Sejerø - Tunø
Sejerøs vartegn, fyrtårnet på Gniben. |
Vil du købe en vokal? Øen har tidligere huset mange sjæle, men de dele af den, der ikke har med turisme at gøre, er sine steder i forfald. |
Endelig efter en lang gåtur kom jeg til fyret, som dog desværre var aflåst. Fordømt! |
Øen har en del baunehøje. |
Sejerøs hyggelige jollehavn. |
Frokosten blev indtaget om bord for at udnytte det gode sejlervejr. |
På vejen passerede vi først Vejrø, Kyholm og Samsø og vi kunne se Hjelm og Djursland i den fjerne regn. Her er det Samsø, som vi skulle tæt forbi. |
Tunø kunne vi se, fra vi rundede mærket ved spidsen (Issehoved) af Samsø. |
Puha, man kan godt blive lidt groggy af en god lang lur på læ køje. |
Overliggerdage på Tunø
Tunøs kirke med tårnet, der også er fyrtårn. Denne åbenlyst fornuftige kombination af tårnes funktioner er underligt nok helt unik i Danmark. |
Der er gjort mange tanker for at få sejlere til at føle sig velkomne på Tunø, og det har virket. Havnen har en fantastisk legeplads, der er masser af krabber og både krabbebro og -væddeløbsbane. Øen er bilfri, og på havnen er der et alle tiders røgeri, hvor vi spiste tre gange. Lige ved siden af havnen er der en god badestrand. Den ligger godt og trygt mellem havnen og det rev, der stikker frem på Tunøs nordøstende.
Der er meget natur, som bare ligger ubenyttet hen på øen,. |
For enden kirken/fyrtårnet, til højre kroen. |
En Tunøøl brygget på Samsø. |
Hængekøjer til at drive den af i eller til at bruge som legeplads. |
Der er meningen, man skal ligge langskibs i lag på broerne, men denne båd ville ikke ligge uden på andre ... |
... Derfor forlod den havnen for at ligge for svaj i bugten mellem havn og rev. Men det stak den for dybt til, så den blev ved med at hoppe og danse på kølen, til de fik den bakset væk derfra. |
Krabbebroen med vædeløbsbane. |
Matrosen fangede en hel flok krabber. |
Mere af den fantasifulde, men sikkert ikke ret dyre, legeplads. |
I bugten var der vind nok til en kite. |
Denne Halberg Rassy kæmpede en lang og hård kamp, før den endelig kunne gå ind. |
Den smukke ø opmuntrer til panoramabilleder. |
Lidt plancher fra gåturen. |
Fra øens udsigtstårn var der god udsigt til Samsø. Til venstre ses det kombinerede kirke- og fyrtårn. |
Mens jeg var i udsigtstårnet, kom denne tremaster forbi. |
9. etape, Tunø - Endelave
Endelave er sjov for hele familien! |
Ud af Lillebælt kom mange både, flere af dem med flotte spilere. Åh, hvem der ikke var på bidevindferie. |
Efter at have tilbragt to fulde dage og tre overnatninger på vidunderlige Tunø, var vi nu klar til at drage videre. Om et par dage skal vi være i Horsens, så Endelave var et godt stop på vejen. Som vanligt havde vi modvind, så der skulle krydses lidt for at komme gennem grundene til Endelaves havn.
Turen til Endelave. |
Om Endelave kan ellers siges, at naturen er fantastisk, ja den overgår endda Tunø på det punkt. Men måske også kun på det punkt. Der er ikke en god restaurant på havnen, den ene butik vi var i havde ikke brød og mælk, og morgenbrød skulle bestilles på forhånd på havnen, selv om det ikke fremgik nogen steder, at det skulle foregå på den måde.
Puk og Herman har ikke været forbi forgæves. |
... |
Denne nål af en båd, en Lotus, havde også børn om bord. |
Vi fulgtes i længere tid på denne ferie med det gode skib Murikken af Lynetten. Den er en motorsejler, en Targa 96, men jeg kan bevidne, at den sejler med god fart og højde. |
Endnu et smukt skib i havnen. |
God plads! |
En besynderlighed ved havnen er, at der er meget få skibe i den. Da vi sejlede hertil var det uden sammenligning det bedste sejlervejr i hele juli. Der var da også mange både på vandet. Men få af dem gik til Endelave. Jeg talte med en århusiansk skipper på Endelave, som kunne fortælle, at da de var her for få år siden, var her så proppet, at havnefogeden stod i indsejlingen og råbte ad folk for at få deres skibs bredde. For brede både blev da afvist og forvist til at ligge for anker eller at sejle videre.
Havnen på Endelave er flot og nyistandsat, og jeg spurgte mig selv, hvordan det store projekt mon var financieret. Mindepladen giver svaret. |
Endelaves bedste spisested? |
Lægeurtehaven ligenede mest The Shire, og jeg forventede næsten at se en hobbit gå og dyrke grøntsager. |
Den glade indehaver Hisham. |
Man kunne få virkelig lækker mellemøstlig mad på stedet. Vi fandt desværre ingen steder, der serverede kanin. Kaniner var ellers overalt på øen. |
10. etape, Endelave - Snaptun
|
Turen fra Endelave til Snaptun var begivenhedsløs, men vi kom forbi dette smukke skib, en Ylva. Ylvaen er, i mine øjne, det smukkeste skib, der er bygget. |
I første omgang sejlede vi mod Hjarnø, hvor man kan gå virkelig tæ på kysten ... |
Efter at have taget en runde i havnen, besluttede 'Rederen', at her gad hun ikke blive, så vi sejlede hurtigt videre til Snaptun, som ligger lige på den anden side. |
Turen til Snaptun. På vejen forbi Møllegrund så vi sæler. |
Kirken på Hjarnø. Danmarks mindste? |
- Ikke ligger for langt fra Rømø
- Ikke ligger for langt fra, hvor vi selv var
- Helst er en frihavn
- Med billeje i gåafstand
Da de kulinariske udfoldelser på Snaptun havn var afprøvede, besluttede vi at spise frokost på Hjarnø. Vi tænkte på at tage færgen derover, men det virker jo lidt tåbeligt, når man har en båd. Derfor sejlede vi derover for at lægge til, men det gik ret dårligt, og vi gik på grund. Havnen på Hjarnø er fornyligt udvidet, og det gør, at vores søkort alle var uddaterede i forhold til havnen. Så hvor vi troede, der ville være to meter vand var der i virkeligheden kun 1,30. Vi kom dog hurtigt fri med hjælp fra en anden sejler og kunne bevæge os til caféen midt på øen.
Kirken på Hjarnø har noget så beynderligt som et vikingeskib hængende i loftet. |
Det bliver ærlig talt lidt trættende i længden at skulle sejle vinden midt imod igen og igen. Og igen og igen har DMI undervurderet vindstyrken. i dag skulle den have været 6 - 8 m/s, men blev af vores følgeskib målt til 14 - 17 relativt, altså 11 - 14 absolut. Vi har på dette togts foreløbige 174 sømil banket flere pæle i end de øvrige 1800 sømil, vi har sejlet i Helge.
12. etape, Horsens - Korshavn (Fyns Hoved)
Fyns Hoved - en af Danmarks absolutte perler. |
Det er svært ikke at blive lidt ængstelig, når man sejler ind og ser alle ankerliggerne. Men en lille båd kan altid finde en plads. Jeg har i hvert fald endnu ikke oplevet ikke at få plads. |
13. og 14. etaper, Korshavn - Kyholm - Langør
|
Der var ikke meget vind, da vi sammen gik ud af havnen. |
Solen tæskede ubarmhjertigt ned hele dagen. |
Efter lidt tid kom der vind, og vi kunne sætte sejl. |
Jeg havde rigget til med den store rumskødsspiler, men jeg kæmpede meget for at holde højde. |
Havfruens besætning gjorde straks klar til landgang. |
Et af formålene med dagens tur var at tage en metaldetektor med for at undersøge området. Den undseelige og øde ø Kyholm har en facinerende og lang historie, som bedst læses andre steder, eksempelvis på Wikipedia. Nok er det her at nævne, at øen har været befæstet af hundredvis af soldater under englandskrigene og fungeret som karantænestation ad flere omgange. Derfor ville man med en metaldetektor snildt kunne finde tykke lag af guldmønter og antikke våben lige under overfladen. I dag fandt vi dog ikke andet end et stykke sølpapir, som kunne stamme fra en Toms chokoladeskildpadde. Vi efterlod øen renere, end da vi gik i land. |
En del får bebor øen. Et øjeblik opstod der lidt forvirring om flokkens hensigter, da den kom stormende. |
Øens eneste seværdighed er dette kors rejst til ære for de hundredvis af folk som levede og døde her. |
Farvel til Kyholm for denne gang. |
Så gik turen ellers til Langør, som dog kun ligger en sømils penge fra Kyholm, så der er vel dårlig nok tale om en etape. Nuvel, landgang er landgang.
Således godnat fra Samsø. |
Hjemturen: 14. og 15. etaper, Langør - Odden - Lynetten
Odden havn var betydeligt mere fyldt op, end den var, da jeg var her sidst for et par uge siden. Jeg måtte finde en plads på broen forbeholdt store både. Pladsen var dog for lille til en stor båd :) |
Vi (Helge og jeg) sejlede ud af Stavns Fjord og derfra videre langs Kyholm, Klintholm, Vejrø og flere små holme og skær. Meget smukt. |
Inde i fjorden gik det fint med god vind. Navigationen er lidt udfordrende. Det er prisen for at sejle i et af Danmarks absolut smukkeste områder. Ude af Stavns Fjord løjede vinden, og efter lidt tid skiftede jeg til genuaen. Vindretningen tillod ikke spiler. Jeg holdte på med genuaen i mange timer. Selv om det går langsomt, er det spændende at opleve, hvordan havet kan været spejlblankt i en halv time, hvorefter man ser nogle små ripples og ser sine ticklers blafre lidt, hvorefter der kommer fart i båden. Til sidst opgav jeg dog og tændte motoren og sejlede for den gennem Sjællands Rev. Revet var ikke så overvældende som sidst, men det er altid med en hvis bæven, man sejler igennem der.
Odden havn fandt jeg fyldt og slet ikke så hyggelig som sidst, hvor vejret var forfærdeligt. Denne gang skinnede solen, og skipperen i nabobåden fortalte, at de da heller ikke gad sejle i de uger. Måske var det derfor, der var så mange tomme havne, da vi sejlede rundt her sidst - Odden, Sejerø, Tunø, Endelave, Snaptun, Hjarnø og Horsens var alle halvtomme da.
Vejrudsigten lovede godt vejr dagen efter, måske med regn om natten, så jeg riggede til med spiler, men gemte den godt væk under sprayhooden. Min plan var at stå tidligt op, og hvis vejret holdt, ville jeg forcere Hesselø bugt for den lille skæringsspiler, som jeg gjorde sidste år under næsten samme betingelser. |
Bortset fra Bavariaen, så så jeg ikke andre både i lang tid. Først da jeg paserede indsejlingen til Roskilde fjord / Issefjorden, så jeg på afstand den armada af skibe, der også var ude i det fantastiske vejr. Faktisk tror jeg ikke, jeg nogensinde har set så mange både på vandet før.
Mens jeg sejlede midt ude på bugten så ensom og stille som aldrig før (det er meget roligt at sejle for spiler i svag vind, når den først er oppe), mødte jeg marsvin. Først hørte jeg lyden af et, og så igen. Og så så jeg det følge båden helt ved siden af cockpittet. Det er altså en dejlig naturoplevelse at møde så flot et dyr, ja, der var kun det ene, så tæt på. I så lille en båd sidder man nærmest i vandlinjen, så jeg kunne næsten række hånden ud og ae det stolte dyr på rygfinden. Ingen billeder - nogle opleverser må man bare bære i sit hjerte.
Hele vejen til Helsingør var det optimalt spilervejr. Der var vind, ikke for lidt og ikke for meget. Jeg tænkte flere gange over, at jeg måske skulle have valgt den store spiler, men jeg turde ikke, for det skulle blæse op til 8 m/s flere steder, og det rækker mine evner ikke til at jeg ville kunne gøre forsvarligt med den store spiler. Og så har denne ferie også lært mig, at vinden snildt kan være over det forudsagte. Men denne dag holdt forudsigelserne fint. Hvorfor ingen andre havde sat spiler denne dag, det forstår jeg ikke. Det er ikke et sjædent syn på Øresund i hvert fald.
I det hele taget er skæringsspileren mit yndlingssejl. Den har få ulemper i forhold til den store rumskødsspiler, og det er, at den er lidt langsommere på en lænser. Og så forekommer det mig, at den er lidt sværere at sejle på plat læns, fordi den ikke er så dyb. Og så er den store tyndere og kan holdes oppe i svagere vind. Men man kan gå tættere til vinden med skæringsspileren, og så er den mindre og mere tilgivende. Stoffet er også tykkere og stærkere, så man kan fumle mere med den, uden den går i stykker. Det sidste skulle vise sig at blive en fordel denne dag.
Det fantastiske sejlervejr var medvirkende til, at jeg fortsatte hele vejen hjem. Det skulle også være dårligt vejr med vind fra syd dagen efter, så jeg kunne lige så godt holde på.
Ja, o.k., godt nok havde Helge og jeg ikke sejlet halvejs rundt om Jorden som drengene fra Kurs mod fjerne kyster, men det er nu altid en speciel følelse at se det. |
Resten af turen mod Lynetten forløb fredeligt. Faktisk løjede vinden, så jeg kunne have brugt spileren igen, men gad ikke sætte den. Det gik nu også fint for genua.
Tak fordi I gad læse med.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.