Trekroner. Tredie gang på lidt over en uge. Om jeg begriber, hvorfor der ikke er flere mennesker der. Lokale christianshavnere tager gerne en fridag fra feststemningen i det gode vejr på Christianshavn, Norges fejring af 200 året for opløsningen af den dansk-norske union og demonstration på Christiania og alle de endagsturister der følger med.
Trekroner ligger, som Christianshavn, i København K. Men er i endnu højere grad en historisk og kulturel perle. Og så er der, foreløbig i hvert fald, meget stille. Cafélivet på Christianshavn er naturligvis rigere, om end det ikke det ikke kan måle sig med Vesterbros bedste caféer. Men Trekroner har én café. Og den er ret god, med et lille men godt udvalg til rimelige priser og med en fantastisk udsigt:
Indsejlingen til Trekroner er altid hyggelig. Når man anduver en havn, ser man ofte efter alle masterne, for at se, hvor man kan lægge sig, og om der mon er flere eller færre skibe end sædvanlig
Men på trods af, at dagen i dag var den med uden sammenligning flest både på vandet i år, så havde ingen andre lagt vejen forbi
Bådene ved broen ved siden af Helges tilhører forpagteren og caféen.
Inden afsejling bliver matrosen instrueret i hornfiskefangstens ædle kunst, inden kursen går mod ankerpladsen, hvor vi skal fiske
Sejladsen til ankerpladsen forløb problemfrit og vi fik testet fattigmandsselstyreren og ankeret for første gang. vi fik også afprøvet et nymonteret Cunninghamhal. Sammen med det, bomudhalet og agterstagsstrammeren lykkedes det at få fladet storsejlet bedre ud. Jeg er dog stadig af den overbevisning, at Helge kunne bruge et nyere sejl. Jaja, vi er tursejlere, så det haster ikke.
Jeg har dog undersøgt markedet en smule. Brugtmarkedet for L23-storsejl, altså. L23 har en stor fordel i at være en klassebåd med et aktivt kapsejlerfelt. En af fordelene er billige let brugte sejl. Der er dog den udfordring, at tursejlere foretrækker storsejl med slæder, hvorimod kapsejlere foretrækker storsejl med tovværksforlig.
For at montere et tovværksforlig skal man bruge et beslag som det til venstre i billedet herunder
Trekroner ligger, som Christianshavn, i København K. Men er i endnu højere grad en historisk og kulturel perle. Og så er der, foreløbig i hvert fald, meget stille. Cafélivet på Christianshavn er naturligvis rigere, om end det ikke det ikke kan måle sig med Vesterbros bedste caféer. Men Trekroner har én café. Og den er ret god, med et lille men godt udvalg til rimelige priser og med en fantastisk udsigt:
Indsejlingen til Trekroner er altid hyggelig. Når man anduver en havn, ser man ofte efter alle masterne, for at se, hvor man kan lægge sig, og om der mon er flere eller færre skibe end sædvanlig
Men på trods af, at dagen i dag var den med uden sammenligning flest både på vandet i år, så havde ingen andre lagt vejen forbi
Bådene ved broen ved siden af Helges tilhører forpagteren og caféen.
Inden afsejling bliver matrosen instrueret i hornfiskefangstens ædle kunst, inden kursen går mod ankerpladsen, hvor vi skal fiske
Sejladsen til ankerpladsen forløb problemfrit og vi fik testet fattigmandsselstyreren og ankeret for første gang. vi fik også afprøvet et nymonteret Cunninghamhal. Sammen med det, bomudhalet og agterstagsstrammeren lykkedes det at få fladet storsejlet bedre ud. Jeg er dog stadig af den overbevisning, at Helge kunne bruge et nyere sejl. Jaja, vi er tursejlere, så det haster ikke.
Jeg har dog undersøgt markedet en smule. Brugtmarkedet for L23-storsejl, altså. L23 har en stor fordel i at være en klassebåd med et aktivt kapsejlerfelt. En af fordelene er billige let brugte sejl. Der er dog den udfordring, at tursejlere foretrækker storsejl med slæder, hvorimod kapsejlere foretrækker storsejl med tovværksforlig.
For at montere et tovværksforlig skal man bruge et beslag som det til venstre i billedet herunder
Den anden dims er et specialfremstillet værktøj til adskillelse af en easykick. Jeg samlede begge stumper op i weekenden hos sælger, da jeg var nede for at hente bådstativet.
Tovværksforligsbeslaget får jeg nok ikke brug for, før båden skal sælges. Men sælger mente, at easykick'en skal adskilles og have skiftet tovværk hver 7.-8. år.
Til de af mine læsere, der har savnet opdatering på, hvordan det mon er gået Fyrskib nr. X, siden det sank for et par uger siden, for at blive hævet en uge senere, ja, til dem er der denne opdatering
Som det ses, arbejdes der nu for første gang i årevis på at udbedre skibet. Til mine læsere fra DR: Se så lige at få fjernet den reklame.
Fangede I noget?
SvarSletNæh. Hornfiskesæsonen skulle ellers være startet. Men her til formiddag fangede matrosen og jeg en krabbe, der blev studeret flittigt
Slet