|
Her ses tydeligt de gennemgående sejlpinde og resterne fra de oprindelige sejlpinde. |
Jeg har
tidligere nævnt, at at Helges storsejl var noget udsejlet. Med båden fulgte en del sejl, - to storsejl, to genuaer, to fokke, to spilere og en stormfok. Det storsejl jeg har sejlet med hele sæsonen havde slæder, og det er derfor lettere sætte og bjærge det alene. Det andet storsejl var stadig dejlig sprødt, men havde tovværksforlig. Tovværksforlig bliver opfattet som mere kapsejleragtigt. Men
jeg har ved selvsyn set, at man kan klare sig godt på kapsejladsbanen med slæder i forliget. Derfor havde jeg ingen kvaler ved at få sat slæder i Helges sprøde storsejl.
|
Jeg så dette eksempel på nettet for den simpleste omsyning fra tovværks- til slædeforlig. |
Jeg valgte ved samme lejlighed at få sat gennemgående sejlpinde i sejlet og syet foden om til 'løs fod'. Det er ikke tilladt i klassereglerne for L23 sejlbåde, på samme måde som det heller ikke er det for H-både, 806'ere og Folkebåde og sikkert en masse andre. Men da Helge aldrig skal 'klasses' kan jeg være ligeglad med om Helges sejl bliver lidt langsomme (eller lidt hurtigere i strid med klassereglerne).
Med mit behov er det afgørende, at sejlet er nemt at håndtere. Slæderne sammen med de gennemgående sejlpinde gør, at sejlet glider direkte ned på bommen og bliver fanget i
lazy jack'en, når man lader faldet gå. I det hele taget mener jeg, at sejlet bliver lettere at håndtere. Der er
andre, der har skrevet om gennemgående sejlinde. Der er mange fordele, men en ubetinget ulempe er naturligvis at båden ikke kan sejles som klassebåd med gennemgående sejlpinde.
|
For enden af hver sejlpind sidder denne særlige slæde. |
|
Almindelig slæde. Der sidder to af dem mellem hver sejlpind. |
Nuvel, så meget for gennemgående sejlpinde.
Løs fod giver nogle trimmuligheder, som man ikke har med fast fod. I det hele taget har jeg aldrig forstået, hvad det smarte er med fast fod på storsejlets underlig. Men
klassereglerne holder meget hårdt på, at underliget skal sidde fast i minimum 1,90 meters længde på bommen.
Her er mere læsestof om løs fod.
|
Trimfejl! Så løs skal foden heller ikke være. Ved korrekt trim monteres barmen til bommen. Sejlet er syet, så der ikke kommer luft mellem bom og underlig, med mindre der slækkes meget på udhalet. |
|
Her er underliget trimmet korrekt. |
Sejlet er et originalt Quantum fra Amager. Jeg fik det syet om på selv samme loft. Quantum er ikke stort i L23-kredse, men på Amager er det, for eksempel på Lynetten, hvor blandt andre klubmesteren sejler med et Quantum-stel.
|
Sæsonen er desværre ved at være slut. Efter en god lang sæson er det lidt sørgeligt at skulle bruge blitz kl. 17 for at tage et billede. |
Jeg vil anbefale enhver tursejler at få lavet sit nye tursejl med gennemgående pinde, løs fod og slæder. Men har man som jeg ikke lige muligheden for at bruge omkring 9000 på et nyt, så findes der til L23 sejlbåde og andre klassebåde et stort brugtmarked for let brugte kapsejlersejl. Alene med slæder er man godt kørende. Det bedste er naturligvis, hvis ens egen brugte båd kom med et kapsejl til omsyning, for da sparer man indkøb af et brugt og nyt nummer i sejlet.
Et alternativ er at få syet et nyt sejl i Polen. Jeg var i kontakt med
dette loft, da jeg har sejlet med deres sejl i min tidligere båd og kender et par andre, som også har været tilfredse med at handle der. Alt inklusive (også forsendelse) er prisen ca. den halve af et sejl syet i Danmark (eller leveret af en loft med en dansk sælger).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.