|
Røsnæs fyr fra nordsiden. |
Jeg startede dagen stille ud med at sove længe. Senere fik jeg i Kerteminde besøg af et par gaster og min
Kabysmester fra
sidste års togt. Det var meget hyggeligt, men jeg forstod på dem, at de hellere ville
have besøgt mig, hvis matrosen havde været ombord. Nuvel, det er altid
rart at få besøg, særligt når man er alene.
|
Mens jeg ventede på den gamle besætning, nød jeg en øl på et hyggeligt gammelt hotel |
Afrejsen blev lidt forsinket af besøget, men som mit sejlmønster har
udviklet sig, så kan jeg egentlig bedst lide at sejle eftermiddag/aften
og så vågne op et nyt sted. Jeg ved, at de fleste foretrækker at sejle
tidligt og ankommer ikke senere end kl. 15. Skyldes det mon, at det er
svært at få havneplads, hvis man ankommer senere? Jeg ved det ikke, men
under alle omstændigheder så synes det ikke at være noget, man skal
bekymre sig om i en så lille båd som Helge. En god ting ved at sejle
eftermiddag/aften frem for morgen/formiddag er, at man typisk skal have
mere sejl som sejladsen skrider frem. Der er ulig rarere at skulle
skifte fra fok til genua end være nød til det omvendte. I dag var jeg,
som så ofte før, nød til at skifte til genuaen. Jeg havde rigget båden
til, så den var klar til spiler, men det syntes ikke fordelagtigt på
noget tidspunkt. Måske er jeg bare magelig. Men da jeg endelig skiftede
til jerngenua fra genua, så var vinden nærmest totalt løjet. Og som en
klog reder engang har sagt: "Hvis der ingen vind er, så er det lige
meget, hvor stor en spiler man har!". Nuvel, de sidste tre sømil måtte
jeg tage for motor.
, |
En flot X-yacht. Mon den sejler godt for sejl? Det finder vi ikke ud af i dag! |
|
Et sidste farvel til Romsø for denne gang. |
Turen selv fra Kerteminde til Nekselø burde kun være 36 sømil. Men jeg måtte 'skære' en del, for vinden var lige lovlig læns for min smag. Hvor lang turen endte med at blive, det ved jeg ikke præcis, for Keep Sailing fejlede på et tidspunkt kort efter Røsnæs fyr.
Storebælt var meget befolket af store skibe. Jeg så 10+ store skibe mod fire lystfartøjer.
|
Er det bare mig, eller er skibene i Storebælt større, end vi vi er vant til fra Øresund? |
Efter at have rundet Røsnæs fyr gik det endelig bedre. Nu med vinden ind agten fra tværs. Lidt svag, men efter et skift til genua kørte det. Vejrudsigten have lovet regn hen under aften. Regnen kom i byger fra om eftermiddagen for at slutte af med et regnvejr så massivt, som man kun oplever det på havet.
Ved Nekselø havde jeg udset mig tre muligheder for overnatning: Havnen, Dansk Sejlunions to turbøjer og til sidst Helges eget anker. Efterhånden som regnen og mørket fortættedes totalt omkring lille Helge, blev jeg stålsat omkring, at jeg
ville ind i havnen, koste hvad det ville! Jeg gjorde således Helge klar med tre fendere i styrbord side til at ligge langskibs uden på så mange andre, som det måtte blive nødvendigt.
Stor var derfor min overraskelse, da jeg kom ind i havnen og så, at den var tom. Mørk, regnfuld og tom! Kun færgen og et søredningsfartøj lå der! Tilbage er der kun at udforske øen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.