4. Etape, Långedrag - Björkö
|
Efter en rolig nat i den lille vig, vågnede vi op til gråvejr, frisk vind og fladt vand. Optimale betingelser for sejlads! |
Efter 12 nætter for Helge i Långedrag hamn, var vi endelig tilbage ved ham for at begynde det egentlige togt i Bohuslän.
Långedrag hamn kan bestemt anbefales som springbræt til et togt i Bohuslän. Hyggelig havn med god restaurant og indkøbsmuligheder i nærheden. Alligevel får man lidt kuller. Og selv om det blæste lidt, valgte vi om eftermiddagen at sejle til en lille bugt ved den smukke ø Björkö otte sømil væk.
|
Mellem skærene til Björkö blev denne Sunwind 27 udsejlet. |
|
Just ankommet. |
|
På opdagelse på den øde ø. Meget Ronja Røverdatter-agtigt. Det er faktisk spændende at udforske en øde ø, som bare er ren uopdyrket natur uden så meget som en eneste sti. |
|
I virkeligheden var øen ikke Björkö men en mindre og ubeboet ø på omkring to hektar adskilt af et lille bitte sund. |
|
Vi svømmede ud for at udforske en lille naboø også. Ternen på billedet er på jagt efter små sild omkring Helge. |
|
Næsten klar til afgang mod Marstrand. |
Under Helge havde der samlet sig en stime på tusinder og atter tusinder små sild, som blinkede i vandet. Nogle terner kredsede om også og tog godt for sig af retterne.
Lige ved siden af Helge lå et gammelt vrag, som vi også fik udforsket ved hjælp af en dykkermaske. Godt vi ikke kom for tæt på.
5. Etape, Björkö - Marstrand
|
Indsejlingen til Marstrand. |
Efter en god nat ved Björkö sejlede vi tidligt ud for at få en god plads i hvad jeg havde forudset skulle blive feriens store moleræs, Marstrand. Mine bekymringer blev gjort til skamme. Ikke blot var der kl. 1300 masser af ledige pladser. I Marstrand bruger de et smart fortøjningssystem, som jeg her vil forsøge at beskrive: Ca. 16 meter ude fra broen ligger en række store klodser. Fra hver klods går der en alt for lang synkeline ind til broen. Man sejler derfor ind til broen, gør forfortøjningerne fast og tager fat i en af linerne og følgerne denne ud. Den del af linen man ikke skal bruge, lader man blot plumpe i vandet igen. Til sidst trækker man båden agterud i linen mod klodsen på bunden og fortøjrer til en klampe agter.
Systemet er smart, fordi pladsen mellem bådene kan udnyttes optimalt, modsat med pæle, og man slipper for hækankre, som også er noget stads i en trafikeret havn.
I skrivende stund, kl. 1900, er her stadig masser af ledige pladser i havnen. Så ingen gratis underholdning for en tvær skipper med en øl i hånden.
|
Masser af plads i Marstrand. |
Som det første skulle Carlstens Fästning udforskes. I Danmark er den nok mest kendt for historien om Tordenskjolds soldater, men lige den del, altså historien om hvordan svenskerne blev udmanøvreret af dansk-norsk list, fik ikke den store vægt i gennemgangen af fæstningen.
|
Udsigten fra toppen af Carlstens Fästning. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.