Med nye vinylsider i forpeaken og min erkendelse af hvor meget lys man kan få i kahytten med bare en smule lys fra oven, besluttede jeg mig for at finde en løsning til at få lidt lys ind ad den vej.
|
Da jeg lavede centerløftet i 2018, slog det mig, at der faktisk kommer vildt meget lys ind af blot sådan et lille hul i ruffet. |
Jeg har længe leget med tanken om at få monteret en eller anden form for lysindfald i forlugen. Men jeg har holdt mig tilbage, for hvad nu hvis det går galt? Jeg købte derfor i efteråret forlugen fra den nu skrottede D82. Så har jeg da den som reserve, og den kunne så passende sidde på, mens den båden var født med, var hos
Plexifix.
|
Her er lugen tilbage fra Plexifix. Så spændende! |
Forlugen på en L23 har nogle klodser, som dens hængsler er monteret i. Det er ikke en super smart løsning, og jeg har bøvlet med den svaghed nogle gange. Mine tidligere reparationer med gelcoat og en enkel med polyester-padding faldt fuldstændig fra hinanden, da jeg begyndte at skrue i det for at få lugen af. Så inden lugen kunne sendes til Plexifix i Køge, skulle den udbedres.
|
Her ses de to klodser, da jeg lige havde afmonteret lugen. At fikse dem skulle vise sig at være det største arbejde i det her projekt. |
Erfaringen siger mig, at det ikke er godt nok bare at bygge op i gelcoat og polyester-padding. Så jeg valgte at bygge op med glasfiber og polyester.
|
Først slibes ned og renses op. |
|
Så på med seks lag glasfiber og polyester. |
|
Lad hærde. |
|
Slib til. |
|
Så på med noget polyester-ferring compound. |
|
og slib til igen. |
|
Til sidst gelcoat i L23-farven, 8012. I denne lille gennemgang er kun vist bagbord klods. Styrbord var lige så medtaget. |
Som nævnt er klodserne på lugen en kendt svaghed på L23'ere, og jeg har gennem tiden brugt en del arbejde på at udbedre dem. Med gelcoat. Denne gang med glasfiberarmeret polyester, så nu burde det kunne holde. I stedet for at skrue skruer ned i glasfiberklodserne besluttede jeg mig for at bore hele vejen igennem, så jeg kunne sætte en bolt i hver med en låsering på undersiden. Det kunne desværre kun lade sig gøre med de forreste to, da de agterste ville komme til at sidde lige der, hvor lugen rammer selve båden. Men i det mindste er boltene af en kraftigere kaliber, så det burde kunne holde.
|
Som billedet viser, er det kun med hiv og sving, at den forreste bolt kan være der. |
|
Godt med snask og butyl er blevet trykket igennem. Nu burde det være vandtæt. Ellers er der mere arbejde på lugen. Jeg kender turen. |
|
Ja, man kan da også kigge ud, hvis man da har lyst til at kigge op i himlen. Men det afgørende er det lys, der kommer ind i forkahytten. Sammen med forkahyttens opgradering er det nu et meget lysere sted. |
|
Ja, bådens udtryk bliver ændret en smule af lugen. Men det er acceptabelt, synes jeg. Det kommer rigtig meget lys ind af det lille vindue. Og nu ved jeg jo fra mit arbejde med stikskottet fra Plexifix, at det går hurtigt med at polere det op igen, når det er blevet ridset. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.